Vaikka bensa onkin välttämättömyys musiikin soittamiseen Baijerilaisilla moottoreilla, niin kyllähän sen hinta vähän ottaa päähän. Suomessa on yksinomaan todettu, ettei bensaan tehdä veroalennuksia. EU:n kannan pitäisi tässä olla yhtenäinen, ja Suomi ei tästä taivu.
Sen sijaan Baijerin päättäjiltä tuli ehdotus että Saksan kuuluisille Autobahneille tulisi jonkinlainen tietulli -käytäntö. Tästä kerätyillä rahoilla alennettaisiin vastaavasti bensan verotusta. Järjestelmästä katsottiin olevan hyötyä etenkin siksi, että Saksan autobahneja kuluttavat mielellään muualta Euroopasta tulevat autot. Ilmiö on nähtävissä etenkin näin kesällä. Joka neljännen henkilöauton rekisterikilvissä on EU:n tähtien alla NL.
Nämä Neuvostoliittolaiset eivät myöskään osaa ajaa Saksan teillä, vaan toljottavat suksiboksi katolla vasemmanpuoleisella kaistalla, vaikka vauhti muistuttaa snägärijonon etenemistä. Onhan se ymmärrettävää, muualla sivistysvaltioissahan siirryttiin jo kumipohjaisiin kenkiin. Saamarin Puukengät.
Palaten sivukaistalta jälleen bensaveron maailmaan: uutisten reportaasissa ei mainittu sanallakaan mitään EU:n säännöstä, joka tätä estäisi tai hidastaisi. Tosin jo Saksan sisälläkin tämä järjestelmä vaatii liittovaltion päätöksen, ja sinänsä Baijerin Vapaavaltion poliitikot voivat vain heittää ilmaan ajatuksia.
Monessa Stammtischissä on jo todettu, että henkilöautojen tien käyttömaksut ovat väistämättä tulossa. Se on vain ajan kysymys.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
5 kommenttia:
Täällä Ranskassahan on ollut isoilla teillä käyttömaksut jo ties miten pitkään. Suomi on muutenkin vähän hassu maa, kun se seuraa kaikkia EU:n säädöksiä niin tarkkaan. Ei Englannissa ja täällä Ranskassa ole niin justiinsa. Minusta se on vähän epäreilua. Jos muut laistavat, niin Suomenkin pitäisi pystyä laistamaan...
Minusta yksi hauska esimerkki täältä Ranskasta on tuo tupakointilain noudattaminen: http://www.ranskanuutiset.com/article.php3?id_article=533
Minusta tuo käyttömaksu ei kuulosta yhtään pahalta idealta. Voisivat vain bensaveron alentamisen sijaan/ohella suunnata vähän rahaa myös Deutsche Bahnille, jotta junaliputkin halpenisivat. Juna on ihanan ekologinen ja ICE:llä pääsisi esim. Mainzista Berliiniin 3,5 tunnissa, jos olisi varaa maksaa siitä 101 euroa per suunta.
Minusta tuntuu jotenkin hassulta, että Saksassa on usein halvempaa lentää kaupungista toiseen kuin mennä junalla, ainakin kun asuu täällä Frankfurtin kupeessa. Jotenkin sen ei pitäisi mennä niin. :(
Joo Elina, Hanpurissa aikoinaan mietittiin, että olisi kiva käydä Münchenissä Oktoberfesteilla. Opiskelijan hommat tyssäsi siihen, kun kysyttiin junalippuja: 111eur/suunta.
Pidettiin sitten omat Oktooperit Reeperbahnilla.
Jeps. Oikeestaanhan tuo Autobahnien käyttömaksu veis autoiluakin siihen suuntaan, jossa junamatkailu jo on: Nopeammista yhteyksistä ja paremmasta palvelusta pitää maksaa enemmän. Sitten jos on aikaa ja haluaa säästää, niin voi mennä pikkuteitä tai vastaavasti käyttää paikallisjunia.
Joo, lentomatkailu Saksan kaupungeista toiseen on tullut siedettävän hintaiseksi. Jopa Lufthansa on tarjonnut hyvinkin halpoja viikonloppuhintoja.
Ehkä Junaliikennekin kaipaisi euroopanlaajuista kilpailua... Japa pistetäänkö JapaRail pystyyn?
Japarail rules!
Lähetä kommentti