keskiviikkona, lokakuuta 12, 2005

Management by Avainsana

Saksalaisessa liike-elämässä on yksi tapa saada ihminen tekemään jotain, ja se on vittuilu. Tai no, uhkailukin ehkä toimii, mutta tässä maassa katteettomat lupaukset eivät vie toivottuun tulokseen. Lupauksia kun ei joka tapauksessa tarvitse pitää.

Toisaalta johtamisen pitäisi olla kovin selkeätä ja kaunista: "Tee tämä" "Huomiseksi valmis" "Heti" ja sitä rataa. Vaan vaikea siihen on taipua tällaisen keskustelevan ja ymmärtävän, lupsakakan suomalaisen. Jo vaikeiden asioiden yksinkertaistaminen sille tasolle, että ne voi välittää suorana käskynä on haastavaa. Varsinkin viidennellä kotimaisella.

Mutta tänään keksin jotain kaunista, joka näyttää toimivan kulttuurista riippumatta. Tästä voisi järjestää kurssin. Se on avainsanajohtamista:

Kun sanon system administratorille "virus" lakkaa kaikki muu toiminta ja keskitytään siihen asiaan, johon tällainen virus voisi liittyä. Samoin jos sanon web-designerille "validator" tai tuotekehittäjälle "scripti", huomaan että asiasta tuleekin kuuntelijalle tärkeämpi. Taito on liittää tuo sana asioihin joilla ei ole mitään tekemistä tämän sanan kanssa, ja silti kuullostaa johdonmukaiselta. Lisäksi sanojen vastaanotto on henkilökohtaista, eikä roolin mukaista, eli ihmiset pitää tuntea.

Kuten huomaatte, olen aivan pihalla. Ja harjoitusaikaa on pian neljä kuukautta takana. Onneksi tilastollisesti menee vielä 8 kuukautta, ennenkö teen oikeasti tulosta.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tätä on myöskin pakko kommentoida. Avainsanat on hyvä keino tiettyyn pisteeseen saakka, mutta mutta.. Meillä keskusteltiin eilen tiimin sisällä ideasta siirtyä veloittamaan 20-50 senttiä/kielletty sana. Tällä hetkellä listalle kuuluu mm. "(tavoitteiden) kirkastaminen", "tahtotila", "implementoida" sekä "kontaktoida". Itse taistelen vieläkin viimeisen sanan käyttökieltoa vastaan, koska se vaan on CC -alalla niin toimiva!

Juho kirjoitti...

Mutta eihän johtamista lukeneella ole tuollaisen sanojen kieltämisen jälkeen mitään sanottavaa...